Goiter, Struma of Kropgezwel

Een typisch schildklierprobleem is de goiter of het struma, ook kropgezwel genoemd: een vergrote schildklier die zichtbaar is als een zwelling ter hoogte van het strottenhoofd. Deze vergroting kan globaal zijn ("diffuze goiter"), maar kan ook uit meerdere knobbels van verschillende afmeting bestaan ("multinodulaire goiter").
Een goiter is meestal geen ziekte op zich, maar een symptoom. Een goiter of struma kan veroorzaakt worden door een te actieve schildklier of juist een te weinig actieve schildklier, maar ook door een schildkliergezwel.
In het verleden was de belangrijkste oorzaak van goiter een tekort aan jodium inname en ook nu nog komt deze vorm vaak voor in ontwikkelingslanden.

Vaak voorkomende oorzaken van goiter in onze streken zijn:

• de ziekte van Graves (globaal verhoogde hormoonproductie).
• autoimmuun thyreoïditis ("chronische ontsteking" door antistofvorming)
• goedaardige knobbels in de schildklier
• kwaadaardig schildklierlijden
• ontsteking van de schildklier

Soms kan zich bij zwangere vrouwen een lichte goiter ontwikkelen onder invloed van het zwangerschapshormoon.

Symptomen
Een goiter kan soms problemen geven als door de omvang ervan de functie van de omliggende organen belemmerd wordt. Naast de ziektetekens van de onderliggende ziekte (hypothyreoïdie of hyperthyreoïdie), wordt men vaak een beklemmend gevoel in de hals gewaar en kan prikkelhoest optreden.
Bij zeer grote goiters kunnen slikstoornissen en ademhalings-moeilijkheden optreden, indien de onderkant van de lobben in de borstkas zijn uitgegroeid (duikende goiter).